program


Tariqa feat. Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou - Gate to Moroccan trance
4

Tariqa feat. Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou - Gate to Moroccan trance

A marokkói gnawa szertartások transzzenéje bár teljesen egyedülálló keveréke az arab és az afrikai hatásoknak, és csak az ebben a stílusban használt hangszereken játsszák, még napjainkban sem ismert széles körben.

Dato



Tariqa feat. Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou
Gate to Moroccan trance

A marokkói transzzenére nyit kaput ez a májusi este, amikor a gnawa kultúra egyik legfiatalabb női nagykövete, Asmâa Hamzaoui és saját formációja, a Bnat Timbouktou trió, valamint a közép-kelet-európai régió legismertebb gnawa-zenésze, a marokkói származású Saïd Tichiti vezette, Magyarországon működő Tariqa zenekar ad közös koncertet. Közöset a szó szoros értelmében, hiszen bár mindkét formáció külön is megszólal az est folyamán, az előadás nagy részében együtt játszanak majd.

A marokkói gnawa szertartások transzzenéje bár teljesen egyedülálló keveréke az arab és az afrikai hatásoknak, és csak az ebben a stílusban használt hangszereken játsszák, még napjainkban sem ismert széles körben. Pedig nemcsak azonnal felismerhetően különleges, magával ragadó hangzás és ritmika jellemzi, hanem az 1960-as évektől kezdve több hullámban gyakorolt nagy hatást olyan előadókra, mint például a Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Brian Jones, Ornette Coleman vagy épp Floating Points. A zenészcsaládból származó Asmâa Hamzaoui gyerekkorától játszik a zengő-éneklő, háromhúros, bőrborítású basszuslanton, a guembrin, húszévesen alapította saját formációját, a Bnat Timbouktout, amelyben két vokalista társa a karkabat nevű fém ritmushangszerrel kíséri saját énekét - így született meg az első kizárólag nőkből álló gnawa zenekar. A női guembri zenészek énekelni szoktak, de hagyományosan nem játszanak hangszeren közönség előtt, a Marokkóba hurcolt fekete rabszolgák zenei kultúráját őrző Asmâa Hamzaoui ebben is igazi úttörő. A két zenekar repertoárjában sok az egyezés - főként a tradicionális gnawa dalok -, ezek közül jó néhányat közösen fognak előadni. Az est első részében a két együttes külön lép fel. A Chalaban zenekarból is ismert marokkói Saïd Tichiti volt az első, aki a gnawa zenét bemutatta és szélesebb körben ismertté tette Magyarországon - ő Európa-szerte a műfaj egyik legismertebb alakja. Formációja, a Tariqa nemcsak gnawa darabokat, hanem marokkói arab makámokat, gyimesi és magyar népzenét, valamint afro-jazzt is játszik - saját, izgalmas felállására hangszerelve.

guembri, ének - Asmâa Hamzaoui
vokál, karkabat - Aisha Hamzaoui
vokál, karkabat - Ouidad Mouchrik

Tariqa:
ének, guembri, oud: Saïd Tichiti
gitár: Mészáros Ádám
hegedű, trombita, ének: Kovács Ferenc
szaxofon, furulya: Bede Péter
dob: Halmos András

Fotó: Csoszó Gabriella
Rendező: Müpa

PÅ PLAKATEN


A marokkói gnawa szertartások transzzenéje bár teljesen egyedülálló keveréke az arab és az afrikai hatásoknak, és csak az ebben a…

Szivárványos zenekari hangzás, titokzatos párbeszédek, találós kérdések. Ármányos törpe és diadalmas ifjú hős. Sárkányölés és a fenevad megízlelt vére nyomán…

A tíz éve, Bamakóban alakult együttes női előadói minden kreatív zenei megnyilvánulásukban szót emelnek a nők jogaiért és az erőszak…

Obs! Indkøbskurvens tidfrist udløber snart!
tilbageværende tid
00:00

enhed(er) i kurven

total:


Tiden er udløbet. Start venligst forfra med at vælge billetter.