Matematika a zenében: Aranymetsző zeneszerzők / MATINÉKONCERTEK
Műsor:
Bartók: Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre, BB 115, Sz. 110
Webern: Variációk zongorára, op. 27 - részletek
Steve Reich: Clapping Music
Műsor:
Bartók: Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre, BB 115, Sz. 110
Webern: Variációk zongorára, op. 27 - részletek
Steve Reich: Clapping Music
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: 2022. Mai 22. Sonntag, 11:00
Matematika a zenében: Aranymetsző zeneszerzők / MATINÉKONCERTEK
Az aranymetszés a minket körülvevő élő természetben és az emberiség által létrehozott művészetben mindenütt jelen van, bámulatos egyensúlyt hozva létre szimmetria és aszimmetria között. Püthagorasz és követői az aranymetszésben a létezés alaptörvényét vélték azonosítani: a csigák mészvázától az emberi test bizonyos részeiig számtalan helyen köszön vissza az arányosság. Az isteni szám azonban - ahogy a görögök nevezték - a zeneművészet későbbi történetének is egyik fontos szervezője lett.
Kezdjük egy gyors meghatározással: ha egy távolságot vagy mennyiséget úgy osztunk ketté, hogy az egész szakasz nagyobbikhoz mért aránya megegyezzen azzal az aránnyal, ami a nagyobbik és a kisebbik között fennáll, akkor aranymetszésről beszélünk. Emeljük a tétet: a Fibonacci-számsor egyszerű egész számok végtelenbe tartó összegző sorozata, melyek számviszonyai egyenes összefüggésben állnak az aranymetszés szabályaival. Az aranymetszés vagy a Fibonacci-számok a természetben, a növény- és állatvilágtól az emberi testig bezárólag a legváratlanabb helyeken bukkannak fel, de nem csak ott: a fogalmaknak a zene művészetéhez is közük van. Méghozzá nagyon is szorosan, gondoljunk csak arra, hogy számos zeneszerző művében találni váratlan zenei fordulatot az ütemszám aranymetszetében. A legtöbb helyen némi pontatlansággal fedezhető fel az aranymetszés, de például Bartók Béla egyes műveiben lenyűgöző ütempontossággal tűnik fel a jelenség - persze ebben nem minden zenetörténész ért egyet. Bartók mellett klasszikus és kortárs, 20-21. századi, zongorára és ütőhangszerekre komponált zenei példákból áll a program, melyet Szélpál Szilveszter moderál Fazekas Gergely zenetörténész aktív közreműködésével.
Az előadás előtt, 9.45-10.30 óráig Ráhangoló címmel ingyenes interaktív, játékos foglalkozást tartunk, amelyre az előadásra jeggyel rendelkező iskolai csoportokat, illetve iskolás korú egyéni jelentkezőket várunk. Előzetesen jelentkezni legkésőbb az előadást megelőző szerda éjfélig lehet a csip@mupa.hu címen, a résztvevők létszámának és életkorának megadásával. A foglalkozást, amely hatéves kortól ajánlott, minimum 6 főnek tartjuk meg.
Korosztály: 12-18 év
Közreműködők:
zongora - Balog József, Fejérvári Zoltán
ütőhangszerek - Joó Szabolcs
moderátor: Szélpál Szilveszter
szakértő: Fazekas Gergely
Rendező: Müpa
Izgalmas arra gondolni, hogy noha Richard Wagner életművének túlnyomó részét operái és zenedrámái alkotják, s ezekben a szerepek alakítói, az énekesek nyújtanak kivételes teljesítményt a világ nagy színpadain, e művek önállóan is megszólaltatható, legnépszerűbb részletei mégis a zenekari számok.
Vincze Balázs művészeti vezető, rendező-koreográfus jól ismeri a polgári színházi hagyományokat kedvelő táncrajongók ízlését, kiválóan alkalmaz táncszínpadra ismert és közkedvelt irodalmi klasszikusokat. Nagyszerű arányérzékkel teszi követhetővé a cselekményt a tánc nyelvén. Klasszikus alapokra épülő kortárs koreográfiája különleges és látványos, szakmailag magas színvonalú, mégis befogadható és közönségbarát.
Giuseppe Verdi RIGOLETTO Opera három felvonásban, olasz nyelven, magyar, angol és olasz felirattal
A boldogságot, a szerelmet, a szeretetet széles e világon, számtalan kalandon keresztül hajszoló, a végső békét azonban mégiscsak kedvese karjai…
Posten im Warenkorb
insgesamt:
Die Zeitbegrenzung des Kaufvorgangs ist abgelaufen! Bitte stellen Sie Ihren Warenkorb erneut zusammen!