Program


Matematika a zenében: Aranymetsző zeneszerzők / MATINÉKONCERTEK

Matematika a zenében: Aranymetsző zeneszerzők / MATINÉKONCERTEK

Műsor:
Bartók: Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre, BB 115, Sz. 110
Webern: Variációk zongorára, op. 27 - részletek
Steve Reich: Clapping Music

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: május 22. vasárnap, 11:00

Matematika a zenében: Aranymetsző zeneszerzők / MATINÉKONCERTEK

Az aranymetszés a minket körülvevő élő természetben és az emberiség által létrehozott művészetben mindenütt jelen van, bámulatos egyensúlyt hozva létre szimmetria és aszimmetria között. Püthagorasz és követői az aranymetszésben a létezés alaptörvényét vélték azonosítani: a csigák mészvázától az emberi test bizonyos részeiig számtalan helyen köszön vissza az arányosság. Az isteni szám azonban - ahogy a görögök nevezték - a zeneművészet későbbi történetének is egyik fontos szervezője lett.

Kezdjük egy gyors meghatározással: ha egy távolságot vagy mennyiséget úgy osztunk ketté, hogy az egész szakasz nagyobbikhoz mért aránya megegyezzen azzal az aránnyal, ami a nagyobbik és a kisebbik között fennáll, akkor aranymetszésről beszélünk. Emeljük a tétet: a Fibonacci-számsor egyszerű egész számok végtelenbe tartó összegző sorozata, melyek számviszonyai egyenes összefüggésben állnak az aranymetszés szabályaival. Az aranymetszés vagy a Fibonacci-számok a természetben, a növény- és állatvilágtól az emberi testig bezárólag a legváratlanabb helyeken bukkannak fel, de nem csak ott: a fogalmaknak a zene művészetéhez is közük van. Méghozzá nagyon is szorosan, gondoljunk csak arra, hogy számos zeneszerző művében találni váratlan zenei fordulatot az ütemszám aranymetszetében. A legtöbb helyen némi pontatlansággal fedezhető fel az aranymetszés, de például Bartók Béla egyes műveiben lenyűgöző ütempontossággal tűnik fel a jelenség - persze ebben nem minden zenetörténész ért egyet. Bartók mellett klasszikus és kortárs, 20-21. századi, zongorára és ütőhangszerekre komponált zenei példákból áll a program, melyet Szélpál Szilveszter moderál Fazekas Gergely zenetörténész aktív közreműködésével.

Az előadás előtt, 9.45-10.30 óráig Ráhangoló címmel ingyenes interaktív, játékos foglalkozást tartunk, amelyre az előadásra jeggyel rendelkező iskolai csoportokat, illetve iskolás korú egyéni jelentkezőket várunk. Előzetesen jelentkezni legkésőbb az előadást megelőző szerda éjfélig lehet a csip@mupa.hu címen, a résztvevők létszámának és életkorának megadásával. A foglalkozást, amely hatéves kortól ajánlott, minimum 6 főnek tartjuk meg.

Korosztály: 12-18 év

Közreműködők:
zongora - Balog József, Fejérvári Zoltán
ütőhangszerek - Joó Szabolcs
moderátor: Szélpál Szilveszter
szakértő: Fazekas Gergely

Rendező: Müpa

Ajánlatunk


Ez a különleges nemzetközi oktett jóval több mint nyolc Duke Ellington-rajongó - bár tény, hogy mindnyájan lelkesednek a jazztörténet egyik legnagyobb zeneszerzője, zenekarvezetője és zongoristája munkásságáért.

A két test és egy lélek egyesüléséről szóló Non Solus, majd a föld és az emberiség kapcsolatát ábrázoló My Land után a világhírű magyar újcirkusz-társulat új produkcióval jelentkezik. A Solus Amor a megelőző kettő szerves folytatása, a trilógia záróköve.

Ajánló


Korunk egyik legnagyobb karmestere, Sir John Eliot Gardiner a historikus előadásmód területén olyan zeneszerzők specialistája, mint Monteverdi, Bach, Mozart, Beethoven,…

Wolfgang Amadeus Mozart AZ ÁLRUHÁS KERTÉSZLÁNY Vígopera három felvonásban, két részben, olasz nyelven, magyar és angol felirattal

Megszokhattuk, hogy a Felfedezések sorozat koncertjein fiatal hazai és külföldi tehetségekkel találkozhatunk - és ezeken az esteken ismeretlen vagy ritkán…

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!